SPONSIO 

Digital platform til sponsorhåndtering

 et it projekt fra bunden

Start-up virksomheden Sponsormatch/SPONSIO udvikler en digital platform som skal gøre det nemt, effektiv og spændende for de sponsoransvarlige i breddeforeninger at arbejde med sponsorater. 
Da JC VisuelDesign har været virksomheden bag idéen  til SPONSIO platformen, har vi også været med i al udvikling af virksomheden og dens koncept. 
Alt fra visuel profil til forretningsmodel. 
En stor del af arbejdet har bestået af at udvikle prototyper på platformens funktioner, til at teste på målgruppen.
Virksomheden startede oprindeligt med 1 person, men tæller idag 4 personer inden for webudvikling, markedsføring, forretningsudvikling og konceptudvikling.
Projektet er støttet af Væksthus Nordjylland og deltager i forløbet Innovativ Vækst. 

Konceptudvikling

Med et speciale i konceptudvikling er JC VisuelDesign konceptansvarlig ved Sponsormatch/SPONSIO og i samarbejde med webudviklere udvikles der fortsat på platformens konceptbeskrivelse og visualisering, samt kravsspecifikation. 
Konceptudviklingen tager afsæt i timevis af research på målgruppen gennem interviews og observationer, samt research foretaget af DIF.  
Konceptet består i øjeblikket af en række prototyper, en hjemmeside med tilmeldingsformularer til nyhedsbrevet samt en Facebookside.

k

Prototyper og brugertests

Gennem projektet er der blevet udviklet utallige pretotypes og prototyper i Adobe XD. 
Prototyperne har været brugt internt i virksomheden og eksternt med målgruppen til at få feedback til udviklingen, samt til at pitche virksomhedens koncept og idé for interessenter. 
Prototyping har været en stor del af virksomhedens identitet for at sikre at alle funktioner i platformen udvikles sammen med brugeren, inden det endelig udviklingsarbejde går igang.

Forretningplan og forretningsmodel

Samtidig med udviklingen af konceptet, udarbejdes der løbende en forretningsplan og en forretningsmodel.
At skabe en bæredygtig forretningsmodel og samtidig sikre at så mange midler som muligt, ender i foreningernes kasse, er den store udfordring i virksomheden.
Målet er nemlig at styrke det danske foreningsliv økonomisk gennem bedre sponsorarbejde.

research, digitalt design og forretningsforståelse

UCD, HCD og Service Design

En del af den research der er gået forud for prototyperne har været workshops med brugerne.
De afholdte workshops har givet et dybdegående indblik i brugernes tanker, rutiner og behov. En viden som ville være svær at opnå på andre måder. 

JC VisuelDesign facilitere fra tid til anden disse workshops, hvor vi sammen kan arbejde dybdegående med analyse og behovsafdækning og på den måde skabe et fælles vidensgrundlag til det fremtidige arbejde.

Udvikling af prototyper

Med afsæt i viden om brugeren og deres behov, er der blevet udviklet flere prototyper. Fra helt tidelige wire-frames, til lo-fi mock ups til hi-fi mock-ups. 
Disse er løbende blevet præsenteret for brugerne for at få feedback på funktioner. 
I gennem test af prototyper med målgruppen, definere virksomheden  hvilke funktioner der skal udvikles og lanceres først og på den måde spare mange udviklingstimer, samt skabe et fornuftigt cashflow som kan finansiere den videre udvikling. 
En anden gevinst ved ofte at teste sammen med brugerne, er at de får et forhold til produktet og tager ejerskab i udviklingen. Dette giver rigtig gode resultater.

Konceptbeskrivelse

Én af kerneopgaverne ved Sponsormatch/SPONSIO har været at samle alt viden og udvikling i en flot og gennemført konceptbeskrivelse. 
En flot visualisering og forklaring af konceptet skal hjælpe med at tiltrække relevante personer til projektet.
Samtidig bruges konceptbeskrivelsen også når konceptet skal overdrages til og udvikles af udviklerne. 
I dag bruges konceptbeskrivelsen som et dynamisk dokument, til at præsentere konceptet over for mulige samarbejdspartnere, investorer eller leverandører.
Konceptbeskrivelse er både lavet til online og som printvenlig version.

 

Skal vi også tage et 360 graders kig på jeres virksomhed?